Top
Badania User Experience jako podstawa projektowania

Badania User Experience jako podstawa projektowania

Co wyróżnia tę publikację? Przede wszystkim jej pochodzenie, jest to bowiem pierwsza polska publikacja tego typu na naszym rodzimym rynku. Autorki w osobie Igi Mościchowskiej oraz Basi Rogoś-Turek zadały sobie wiele trudu by przygotować książkę w całości poświęconą badaniom w obszarze User Experience.

Czy warto?

Zdecydowanie tak! Książka mimo dość „akademickiego” stylu, który dla niektórych może być męczący, czyta się bardzo dobrze. Świetny wstęp uderza w sedno problemu i pokazuje jak ważne są badania w procesie projektowania (zarówno produktu jak i usługi), a jaka jest realna świadomość tych potrzeb w oczach klienta. Innymi słowy autorki ukazują, jaka zachodzi relacja pomiędzy projektowaniem a biznesem. Pokazują również, jak mała jest świadomość biznesu w kontekście roli badań UX.

Co jest fajne?

Po pierwsze książka ta oparta jest na osobistych doświadczeniach zawodowych autorek, co oznacza, że zawiera mnóstwo ciekawych przykładów. To naprawdę ogromny plus tej publikacji, ponieważ niewiele jest książek na rynku, które odnoszą się do roli UX w polskich realiach.

Po drugie możemy śmiało potraktować tę publikację, jako kompendium wiedzy na temat badań w projektowaniu UX. Nie tylko ich roli, ale przede wszystkim metodologii. Opisane są w niej nie tylko metody badań, ale także procesy ich przygotowywania, przeprowadzania oraz prezentacji uzyskanych wyników.

Po trzecie forma. Bogactwo tabelek, wykresów, porównań czyni treść przyjemniejszą do przyswojenia. Do tego każda z 13 głównych metod badawczych opisanych w książce, ma kontekstowo opisane rzadziej spotykane warianty, przykładowe narzędzia, harmonogramy i tak zwane dobre praktyki. Ponadto każda z opisanych metod badawczych zawiera:

  • pigułkę, czyli najważniejsze cechy i elementy składowe danej metody, tak aby można było w minutę zorientować się w jej przeznaczeniu,
  • plusy i minusy, ułatwiające szybki dobór metody do danego kontekstu,
  • dobre praktyki, czyli wskazówki, na co zwrócić uwagę, jak usprawnić proces i jakich błędów unikać,
  • ciekawostki, polemiki i wariacje metod, które mogą zainteresować nawet bardzo doświadczonych badaczy,
  • przykład, czyli praktyczne zastosowanie metody w konkretnym projekcie.

Czego chcieć więcej? Książka jest dokładnie przemyślana, bardzo dobrze przygotowana i przyjaźnie przekazuje nie łatwą i nie małą wiedzę. Ponadto, nie jest to książka, którą po przeczytaniu odłożymy na półkę. Ze względu na jej charakter i treść, będziemy do niej wracać naprawdę często.

A co nie?

Mały minus książki to nie do końca czytelne wykresy i tabele (nie wszystkie). Nieszczęśliwie dobrane kolory przy małych rozmiarach tych bardziej rozbudowanych elementów powoduje znaczne zmniejszenie ich czytelności. Na szczęście nie są one najważniejszym elementem wydania i nie wpływają negatywnie na odbiór treści.

Dla kogo?

Według mnie ta książka jest tak na prawdę dla każdego. Jest świetnym podręcznikiem dla aktywnych badaczy i projektantów UX, którzy powinni ją mieć zawsze pod ręką. Jest dobrym źródłem wiedzy dla managerów i kierowników, którym ułatwi poruszanie się w tej tematyce, a także pozwoli na realną weryfikację wyników pracy badacza. Jednak przede wszystkim pokaże korzyści płynące z badań UX.

Formalności

Tytuł: Badania jako podstawa projektowania User Experience
Autorki: Iga Mościchowska, Barbara Rogoś-Turek
Wydawnictwo: PWN
Rok wydania: 2015

Badania User Experience jako podstawa projektowania

Badania User Experience jako podstawa projektowania

Joanna Cymkiewicz

Projektantka z zamiłowania. Z racji wszechstronnego zainteresowania oraz doświadczenia projektowego, można o niej powiedzieć full-stack designer. Łącząc wiedzę technologiczną i projektową, od blisko 15 lat, przygotowuje rozwiązania użytkowe dla bardzo zróżnicowanych grup docelowych. Uważa, że szalenie ważne jest projektowanie świadome, zorientowane na użytkownika a także zróżnicowane w zależności od medium (urządzenie / platforma / kontekst użycia). Uwielbia wyzwania i zespołowe dyskusje, które zmierzają w kierunku poszukiwania najlepszych rozwiązań. Od zawsze fascynowała ją możliwość tworzenia.