Top

Na początek

…zwolnij. Już pewnie wiesz, że User Experience (UX) to pojęcie bardzo szerokie i co ważniejsze dotyczy niemal każdej dziedziny naszego życia. Tak, niemal każdej. UX to nie tylko produkty ale i usługi. Wszystko to, co służy człowiekowi i przez człowieka jest stworzone, powinno być funkcjonalne, a żeby takim było musi w trakcie powstania przejść przez proces usability.

Jednak jeśli dopiero zaczynasz tę drogę, najlepiej będzie jeśli zrobisz to dobrze, a dobrze znaczy spokojnie. Im mniej wiesz tym bardziej chaotycznie próbujesz tę wiedzę zdobyć. Chcesz wiedzieć wszystko, najlepiej od razu. Każdy z nas to przechodził i każdy z nas wie, że droga na szybko nie zawsze jest dobra. UX to ogromna wiedza z wielu pośrednio połączonych ze sobą dziedzin, które wzajemnie się uzupełniają. Czy jesteś gotów by tę wiedzę zdobyć? Uprzedzam z góry, to proces długotrwały, wymagający i nie zawsze łatwy.

A teraz…

…musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: “Po co mi ten UX do szczęścia?”

No właśnie po co?

User Experience jest dla wszystkich, którzy choć trochę zwracają uwagę na użyteczność produktów i usług. Dla wszystkich, dla których znaczenie mają dobre i ergonomiczne rozwiązania.

Szczególnie jednak dla tych, którzy te produkty/usługi tworzą lub mają duży wpływ na ich powstawanie.

“Zatem jeśli jesteś twórcą produktów lub usług, potraktuj temat UX bardzo poważnie i dbaj o to by to, co tworzysz było funkcjonalne i dobre.”

Skąd czerpać wiedzę na temat User Experience?

Oczywiście z uixy.pl oraz facebook/uixypl, ale nie tylko. Wiedzę na temat User Experience możesz czerpać z wielu miejsc. Z roku na rok pojawiają się coraz nowsze pozycje na rynku wydawniczym, niestety nie są to zwykle tanie i wyczerpujące publikacje. Niektóre z nich przybliżę Ci na łamach tego serwisu pod tagiem #książki.

Jedną z ciekawszych moim zdaniem form zdobywania wiedzy o użyteczności są #wydarzenia, czyli wszelkiego rodzaju wykłady, warsztaty, konferencje czy kluby książki. Takie spotkania z ludźmi z branży dają Ci możliwość uczenia się od najlepszych. To właśnie podczas takich spotkań masz szansę poznać odmienne punkty widzenia reprezentowane przez różnych ludzi pracujących w tej branży, przez co sam weryfikujesz swoje postrzeganie użyteczności. To właśnie oni – mentorzy – mogą przekazać Ci wiedzę zdobytą na bazie ich własnych doświadczeń, a to właśnie doświadczenie jest najmocniejszą stroną wiedzy.

Do dyspozycji masz jeszcze Internet – prawdziwa kopalnia wiedzy, choć wciąż bogatsza w języku angielskim, to i w rodzimym znajdziesz kilka ciekawych serwisów o użyteczności. Szukaj ciekawych artykułów, tych które rozwijają i inspirują, śledź wpisy znanych i cenionych autorów a także odwiedzaj źródła przez nich polecane. W Internecie znajdziesz również sporo ciekawych prezentacji oraz wideorelacji z wystąpień prelegentów z całego świata. To taka mała namiastka spotkań na żywo lecz równie wartościowa. Korzystaj więc z zasobów Internetu, bo to bogate źródło informacji.

Na koniec pozostajesz Ty. Sprawdzaj, testuj, oglądaj – poznawaj produkty, korzystaj z usług i zastanawiaj się czy są w nich błędy, pomyśl co mógłbyś poprawić lub zrobić inaczej. Analizuj, pytaj, konsultuj. Poznawaj ludzi (to właśnie oni będą potencjalnymi użytkownikami Twoich nowych produktów), sprawdzaj ich nawyki, upodobania, a także ich możliwości i ograniczenia.

“Pamiętaj: nie bój się popełniać błędów, bo to na początku nieuniknione. Lecz każdy błąd traktuj jako dobrą lekcję na przyszłość.”

Systematyka

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z UX, zacznij powoli, systematycznie. Bardzo łatwo jest zagubić się w chaosie informacji. Możesz czytać wiele, a tak na prawdę niewiele rozumieć. Zbuduj solidne podstawy, reszta przyjdzie z czasem. Pamiętaj, że w User Experience wszystkie elementy są ze sobą powiązane, są jak łańcuch o mocnych i spójnych ogniwach.

Zacznij więc od podstaw, zbuduj słownik pojęć i poznaj ich znaczenie. Im więcej pojęć poznasz, tym głębiej zaczniesz wchodzić w tematykę użyteczności.

Powodzenia!

Joanna Cymkiewicz

Projektantka z zamiłowania. Z racji wszechstronnego zainteresowania oraz doświadczenia projektowego, można o niej powiedzieć full-stack designer. Łącząc wiedzę technologiczną i projektową, od blisko 15 lat, przygotowuje rozwiązania użytkowe dla bardzo zróżnicowanych grup docelowych. Uważa, że szalenie ważne jest projektowanie świadome, zorientowane na użytkownika a także zróżnicowane w zależności od medium (urządzenie / platforma / kontekst użycia). Uwielbia wyzwania i zespołowe dyskusje, które zmierzają w kierunku poszukiwania najlepszych rozwiązań. Od zawsze fascynowała ją możliwość tworzenia.