Top

O co chodzi z tym UX?

Wraz z rozwojem technologii, zwiększają się również wymagania użytkownika wobec produktu, usługi czy też systemu, z którego korzysta. Dawniej wystarczyło, że produkt działał dostarczając określone funkcjonalności wynikające z jego przeznaczenia. Dziś musi on spełniać szereg założeń, dzięki którym użytkownik chętnie pozostanie z nim na dłużej.

W dzisiejszych czasach użytkownik jest znacznie dojrzalszy, świadomy bardziej niż kiedykolwiek, a co za tym idzie bardziej wymagający. Jego oczekiwania wobec produktu wzrastają proporcjonalnie wraz z rozwojem możliwości implementowanych rozwiązań. Oznacza to, że jako projektanci musimy myśleć nie tylko o funkcjonalności danego produktu:

  • użyteczność,
  • łatwość obsługi,
  • dostępność,
  • wydajność,

ale także o wszystkich elementach, które składają się na jego pozytywny odbiór przez użytkownika końcowego:

  • atrakcyjny wygląd,
  • emocje związane z użytkowaniem.

Widzimy już zatem, że User Experience (doświadczenie użytkownika) jest mierzalne i niemierzalne zarazem. O ile jesteśmy w stanie realnie zbadać jakość wykonania danego produktu, czy też jego wydajność, o tyle nie jesteśmy w stanie obiektywnie określić jego atrakcyjności czy nawet łatwości obsługi. Takie rzeczy są bowiem zależne od każdego użytkownika.

My jako projektanci możemy (i powinniśmy) zrobić wszystko by tworzony przez nas produkt był jak najlepszy i tworzony z myślą o jego odbiorcy – dlatego właśnie w procesie UX tak ważne jest projektowanie zorientowane na użytkownika (User Centred Design) – nie jesteśmy jednak w stanie zaprojektować czegoś tak by było absolutnie uniwersalne i najlepsze dla każdego. Dlatego też User Experience to pojęcie bardzo subiektywne i empiryczne. Definiowane jest przede wszystkim poprzez interakcję, jaka zachodzi między użytkownikiem a produktem i to właśnie ona określa poziom jego zadowolenia. Im lepszy jest dany produkt, tym bardziej pozytywne są odczucia użytkownika, który z niego korzysta.

Esencją definicji User Experience są więc emocje i odczucia związane z użytkowaniem produktu, poziom zadowolenia użytkownika i co najważniejsze, chęć skorzystania z niego ponownie.

Musimy również pamiętać o tym, że doświadczenie użytkownika jest pojęciem dynamicznym, ponieważ wrażenia z użytkowania produktu zmieniają się wraz ze zmianami zachodzącymi w samym produkcie na przestrzeni czasu. Jeśli mówimy na przykład o systemach operacyjnych to ich zmiany na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stały się bardzo znaczące, zarówno w przypadku systemów operacyjnych komputerów jak i smartfonów. Już na tym przykładzie i na własnej skórze możemy zaobserwować, że odczucia i emocje związane z tymi zmianami są bardzo różne, mają zarówno dobre jak i złe strony…

Joanna Cymkiewicz

Projektantka z zamiłowania. Z racji wszechstronnego zainteresowania oraz doświadczenia projektowego, można o niej powiedzieć full-stack designer. Łącząc wiedzę technologiczną i projektową, od blisko 15 lat, przygotowuje rozwiązania użytkowe dla bardzo zróżnicowanych grup docelowych. Uważa, że szalenie ważne jest projektowanie świadome, zorientowane na użytkownika a także zróżnicowane w zależności od medium (urządzenie / platforma / kontekst użycia). Uwielbia wyzwania i zespołowe dyskusje, które zmierzają w kierunku poszukiwania najlepszych rozwiązań. Od zawsze fascynowała ją możliwość tworzenia.